De Stoel in de Kunst Guillaume Bijl is gekend geworden vooral met zijn realistische transformatie-installaties van kunstruimten in de 80 ‘er jaren (kunstruimten werden Supermarkten, In de reeks van zijn “cultuurhistorische” Installaties heeft hij eind jaren 80 een rondreizende speudo-trendy actuele kunsttentoonstelling nl. “Four American Artists” gerealiseerd. “ De stoel in de Kunst” in de Vlaamse Kunst van 1980 tot Nu : heeft niet minder Het fenomeen van de bijna ridicule historische “Themagroepstentoonstellingen” zoals bvb. “De vrouw in de kunst” of “het dier in de kunst” of “het rood in de kunst” worden hier in de eerste plaats gepersifleerd. Het lokale eveneens Vlaamse aspekt van deze groepstentoonstelling heeft een “Tongue in the Sheek” gehalte, zonder beledigend te willen zijn...maar toch zo realistisch mogelijk in deze context. Terwijl in “Four American Artists”, Guillaume Bijl zelf nog het profiel realiseerde van Een aanwijzing in het algemeen van Guillaume was “Het hoeft niet slecht te zijn, het kan zelfs technisch goed uitgevoerd zijn, maar heeft geen echte identiteit, het trekt al op iets dat reeds gemaakt is, gewoonlijk; zoals lokale kunst nu eenmaal is , zonder deze soort kunstenaars op hun teen te willen trappen”, het mag ook goede moderne muurdecoratie worden.” Dat Guillaume Bijl een onderdeel is van “Déjeuner sur l’Herbe”, en een bepaalde analogie met het concept van de tentoonstelling in zijn nieuwe installatie “De stoel in de Kunst” waarnam, kan alleen maar betekenen dat het één grote nieuwe cultuurhistorische
|